Paula Lopes

PhD Researcher

PhD in Sociology at ISCTE – Instituto Universitário de Lisboa, in 2014, with the thesis “Media Literacy and Citizenship: Practices and skills of adults in training in Greater Lisbon” (FCT funding).

She is an associate professor at the Universidade Autónoma de Lisboa (UAL) and Deputy Director of the Department of Communication Sciences at the same university. Scientific coordinator of the Degree in Communication Sciences and of the Master in Applied Communication, she is an integrated researcher of the Centre of Communication and Society Studies of the University of Minho – Media Research Group and Journalism, associate researcher of OBSERVARE – Universidade Autónoma de Lisboa and coordinator researcher of NIP-C@M (Núcleo de Investigação em Práticas e Competências Mediáticas) – Universidade Autónoma de Lisboa.

She works in the areas of Social Sciences, with emphasis on Communication Sciences and Sociology of Communication. Research areas: Media Literacy and Literacy, Citizenship, Media, Journalism.

Publicações mais recentes

Lopes, Paula; Lourenço, Ana Paula Pinto; Dias, Carlos Pedro (2022). “Children, information and social networks: natives or digital cretins?” In Uso de las Redes Sociales en el Ámbito de la Educomunicación, 291-308. Madrid, Espanha: McGraw Hill.

Reis, Bruno; Lopes, Paula; Amaral, Inês (2018). “Culturas juvenis, culturas digitais: Práticas de jovens portugueses e mexicanos”. In “Comunicação, Diversidade e Tolerância: Livro de Anais do XV Congresso Ibero-Americano de Comunicação IBERCOM 2017”XV Congresso Ibero-Americano de Comunicação IBERCOM 2017Lisboa, 2450-2455. São Paulo/Lisboa, Portugal: ECA-USP/FCH-UCP.

Tomé, Vítor; Lopes, Paula; Reis, Bruno; Dias, Carlos Pedro (2019). “Active citizenship and participation through the media: a community project focused on pre-school and primary school children”. Comunicação e Sociedade 36: 101-120. http://dx.doi.org/10.17231/comsoc.36(2019).2347.

Tomé, Vítor; Lopes, Paula; Reis, Bruno; Dias, Carlos Pedro (2019). “Exercício de cidadania ativa e participação através dos média: um projeto comunitário focado em crianças do Pré-escolar e 1º Ciclo”Comunicação e Sociedade 36: 101-120. http://dx.doi.org/10.17231/comsoc.36(2019).2347.

Lopes, Paula; Costa, Patrícia; Araujo, Luisa; Ávila, Patrícia (2018). “Measuring media and information literacy skills: Construction of a test”Communications 43 ((4)): 508-534. https://www.degruyter.com/view/j/comm.ahead-of-print/commun-2017-0051/commun-2017-0051.xml.

Reis, Bruno Carriço dos; Lopes, Paula; Dias, Carlos Pedro; Tomé, Vítor. 2020. “Prácticas e riesgos de una cultura juvenil digital: el uso de las redes sociales em Portugal, México y Cabo Verde”. In Aproximación Periodística y Educomunicativa al Fenónemo de las Redes Sociales, editado por Aida María de Vicente Domínguez; Javier Serra Sánchez, 809-828. Madrid, Espanha: McGraw Hill.

Lopes, Paula. 2019. “Mentiras, pegadas e algoritmos: da necessidade de uma educação para os media”. In Comunicação digital: media, práticas e consumos, 137-156. Lisboa, Portugal: NIP-C@M – Núcleo de Investigação em Práticas & Competências Mediáticas. Departamento de Ciências da Comunicação. Universidade Autónoma de Lisboa. http://dx.doi.org/10.26619/978-989-8191-87-8.8.

Carlos Pedro Dias; Bruno Carriço dos Reis; Lopes, Paula; Vítor Tomé. 2019. “Catástrofes en la televisión en vivo: el caso de los incendios del 2017 en Portugal”. In Contenidos audiovisuales, narrativas y alfabetización mediática, 65-74. Espanha: McGraw-Hill.

Lopes, Paula. 2019. “Competências mediáticas”. In Literacias Cívicas e Críticas: Refletir e Praticar, editado por Maria José Brites; Inês Amaral; Marisa Torres da Silva, 101-102. Braga, Portugal: CECS. http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/issue/view/258.

Lopes, Paula; Ávila, Patrícia. 2019. “Literacia mediática e cidadania”. In Literacia dos Novos Media, editado por Espanha, Rita; LAPA, TIAGO, 29-44. Lisboa, Portugal: Mundos Sociais. http://www.mundossociais.com/livro/literacia-dos-novos-media/120.

Reis, Bruno; Sergio Rivera Magos; Lopes, Paula; João Sousa. 2018. “Prácticas digitales de los jóvenes portugueses e mexicanos. Un estudio comparativo”index.comunicación (8): 207-227. http://hdl.handle.net/11144/3927.

Almeida, Onésimo Teotónio. 2020. O futuro já não é o que era, mas terá de ser melhor do que promete. Editado por Lopes, Paula. Lisboa, Portugal: NIP-C@M – Núcleo de Investigação em Práticas & Competências Mediáticas. Departamento de Ciências da Comunicação | Universidade Autónoma de Lisboa.

Lopes, Paula. 2019. Comunicação digital: media, práticas e consumos. Editado por Lopes, Paula / Lopes, Paula Cristina; Bruno Carriço dos Reis. Lisboa, Portugal: NIP-C@M – Núcleo de Investigação em Práticas & Competências Mediáticas. Departamento de Ciências da Comunicação | Universidade Autónoma de Lisboa. https://doi.org/10.26619/978-989-8191-87-8.

OBSERVARE. 2021. All rights reserved​.

Research unit evaluated by FCT through the project UID/CPO/04155/2019. This website was restructured through financing by national funds from FCT - Foundation for Science and Technology, I.P., under the Project - Refª UID/CPO/04155/2019