Paula Lopes

PhD Researcher

Paula Lopes completed her PhD in Sociology at ISCTE – Instituto Universitário de Lisboa, in 2014, with the thesis “Media literacy and citizenship: Practices and competences of adults in training in Lisbon” (FCT funding). She is an Associate Professor at the Universidade Autónoma de Lisboa (UAL) and Director of the Department of Communication Sciences at the same university (01/10/2024). She holds a Master’s degree in Communication Sciences from Universidade Autónoma de Lisboa (2009), a Bachelor’s degree in Communication Sciences from UAL (1995) and a Bachelor’s degree in Marketing and Advertising from the Instituto de Artes Visuais, Design e Marketing (IADE, 1991). Scientific coordinator of the Master’s Degree in Applied Communication, she is an integrated researcher at LabCom – Comunicação e Artes (Communication & Media Research Group) and a collaborating researcher at the Center for Communication and Society Studies at the University of Minho (Media and Journalism Research Group), an associate researcher at OBSERVARE – Universidade Autónoma de Lisboa and founder and co-coordinator of the Research Center on Media Practices & Competences (NIP-C@M – UAL). Elected member of the Pedagogical Council, founder and editorial co-coordinator of the Working Papers collection of the Department of Communication Sciences of UAL and co-coordinator of the UALMEDIA multimedia project at Universidade Autónoma de Lisboa – Department of Communication Sciences. She works in the areas of Social Sciences, with an emphasis on Communication Sciences and Sociology of Communication. Research areas: Literacy and Media Literacy, Digital Practices and Competences, Digital Consumption, Youth Culture, Citizenship, Social Communication, Journalism.

Publicações mais recentes

Lopes, Paula. “Jornalismo de Literatura: criar leitores, promover autores, expandir negócio“. In Jornalismo de Especialidade, editado por Lourenço, Jaime, 205-214. Lisboa: Livros Horizonte, 2024.

Lopes, Paula; Domingos, Ana Cláudia Munari. “Educação para os Media (entrevista)“. Revista SIGNO – UNISC Universidade de Santa Cruz do Sul [Dossiê: Leitura comparada das mídias] 49 94 (2024): 175-178.

Lopes, Paula. COMEDIG.Educação para os media em prática: Módulo III: Linguagem dos media. 2024 (recursos online).

Matos, Armanda Pinto da Mota; Ana Maria Seixas; Bobrowicz-Campos, Elzbieta; Pereira, Sara; Lopes, Paula; Tomé, Vitor; Moreira, José António; Beça, Alexandra. “Jogo COMEDIG – Eu e os Media“. Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação. Google Play. 2024 (software).

Lopes, Paula & Lourenço, Jaime. Literacia(s) e Cidadania(s). Lisboa: Livros Horizonte, 2023.

Lopes, Paula. “Literacia mediática (e digital) e desigualdades sociais“. In Literacia(s) e Cidadania(s), 55-70. Lisboa: Livros Horizonte, 2023.

Matos, Armanda Pinto da Mota; Festas, Isabel; Seixas, Ana Maria; Bobrowicz-Campos, E; Pereira, Sara; Lopes, Paula; Tomé, Vitor; et al. Educação para os Media em Prática. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2023.

Lopes, Paula. “A imagem e as suas circunstâncias. Fragmentos de uma história (inevitavelmente) inacabada (Recensão)“. Comunicação Pública: O jornalismo na sociedade contemporânea: 20 anos de O Quarto Equívoco 18 35 (2023): 1-7.

Lopes, Paula. “Educação: o caminho para a liberdade“, L/ATITUDE. Escolas portuguesas no estrangeiro. [Edição especial: “A minha escola”], 2023.

Pereira, Sara; Pinto, Manuel; Madureira, Eduardo Jorge. 2023. “Referencial de Educação para os Media” (versão atualizada | Dezembro 2023) – membro do Grupo de parceiros.

OBSERVARE. 2021. All rights reserved​.

Research unit evaluated by FCT through the project UID/CPO/04155/2019. This website was restructured through financing by national funds from FCT - Foundation for Science and Technology, I.P., under the Project - Refª UID/CPO/04155/2019