Acknowledging the recognition of the media as international actors, this article discusses their role in the process of ideological production in contemporary democracies. The interconnection between the global media industry and market configuration emerges as the structural link of this process, which determines the conditions of reproduction and dissemination of ideas and the construction of the reference frames that allow defining the positioning of voters-consumers. Following Downs’ theory, this paper examines the conceptual relationship between social positioning and political positioning, proposing the introduction of a third variable in Downs’ analysis, media positioning, in order to define and update its postulates. Finally, the stages, processes and outputs involved in the process of ideological construction in three different market configurations are identified. The conclusion is that there is a qualitative change in the action of global media, which have evolved from being informal actors in the democratic process to formal actors.
IDEOLOGICAL PRODUCTION IN THE ERA OF GLOBAL MEDIA CAPITALISM
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Assistant Professor at Universidade Autónoma de Lisboa (Portugal) and researcher in the field of Political Communication. Her academic interests lie in the fields of discourse, digital communication and computational approach to the Social Sciences. She holds a Ph.D. in Economic and Social Sciences from the Université de Genève, Switzerland.
Resumo
Firmado o reconhecimento dos media como atores internacionais, neste artigo se discute o papel que estes desempenham no processo de produção ideológica nas Democracias contemporâneas. A interligação entre indústria mediática global e configuração de mercado surge como o elo estrutural desse processo, elo que determina as condições de reprodução e disseminação das ideias e, por essa via, a construção dos referenciais que permitem a definição do posicionamento do eleitorado-consumidor. A partir da teoria de Downs, aqui se retoma a relação conceptual entre posicionamento social e posicionamento político, propondo-se a introdução na análise downsiana de uma terceira variável, o posicionamento mediático, de modo a precisar e atualizar os seus postulados. Num último momento, identificam-se as etapas, os processos e os outputs envolvidos no processo de construção ideológica em três distintas configurações de mercado. Conclui-se pela existência de uma mudança qualitativa na ação dos media globais, que evoluíram, com a passagem para a chamada era da fragmentação, de atores informais do processo democrático a atores formais.
Palavras-chave
Como citar este artigo
Godinho, Luísa (2018). “Ideological production in the era of global media capitalism”. JANUS.NET e-journal of International Relations, Vol. 9, Nº. 1, May-October 2018. Consulted [online] on the date of last consultation, DOI: https://doi.org/10.26619/1647-7251.9.1.2
Article received on 12 September, 2017 and accepted for publication on 6 March, 2018