DONALD TRUMP’S POLITICAL COMMUNICATION ON FACEBOOK – AN ANALYSIS OF THE PRE-ELECTION PERIOD (2020)

»

bdfc@ubi.pt

Holder of a PhD in Political Science, University of Lisbon. Researcher at the Praxis – Centre of Philosophy, Politics and Culture (Praxis-UBI). Assistant Professor of the University of Beira Interior, Department of Communication, Philosophy and Politics (Portugal).

Resumo

The media coverage of electoral campaigns has been reinforced by the massive use of social networks. The impact and dynamics associated with these contents are a unique object of study in the analysis of the political message transmitted by the candidates and in the study of its effectiveness. The digitization of politics and the transformation of traditional electoral campaigns implies the need to reinforce studies on the impact of social media during an election campaign. Using content analysis, in a qualitative and quantitative study, this article aims to address the presence of Donald Trump on Facebook in the last month of the 2020 presidential election campaign. Considering the proliferation of online information, it is important to study the content expressed by the Republican candidate and its impact on his followers. According to the purposes of the research, the expected results will allow us to understand the discursive dynamics and the communication adopted by Donald Trump in this social media, as well as to gauge the reactions to each publication, in a path that mixes the contributions of electoral and political communication studies.

A mediatização das campanhas eleitorais tem sido reforçada pelo recurso e utilização massiva das redes sociais. O impacto e a dinâmica associados a estes conteúdos correspondem a um objeto de estudo único na abordagem à mensagem política transmitida pelos candidatos e na análise da eficácia da mensagem junto do eleitorado. A digitalização da política e a transformação das tradicionais campanhas eleitorais conduz à necessidade de um reforço dos estudos sobre o impacto das redes sociais no decurso de uma campanha eleitoral. Através da utilização da análise de conteúdo, num estudo de âmbito qualitativo e quantitativo, o presente artigo visa abordar a presença de Donald Trump na rede social “Facebook”, no último mês de campanha das eleições presidenciais de 2020. Num contexto de afirmação e proliferação dos conteúdos produzidos online, importa confirmar as mensagens expressas pelo candidato republicano e o seu impacto junto dos respetivos seguidores. De acordo com os propósitos da investigação, os resultados esperados permitirão compreender a dinâmica discursiva e a comunicação adotada por Donald Trump nesta rede social, bem como aferir as reações a cada publicação, num caminho que mescla os contributos dos estudos eleitorais e da comunicação política.

Palavras-chave

Como citar este artigo

Costa, Bruno Ferreira. Donald Trump’s political communication on facebook – an analysis of the pre-election period (2020). Thematic dossier International Relations and Social Networks, July 2021. Consulted [online] on date of last visit, https://doi.org/10.26619/1647-7251.DT21.8

Article received on 4 January, 2021 and accepted for publication on 21 March, 2021

JANUS.NET

e-ISSN: 1647-7251

ERC: 126 867
Portugal

Periodicity: semiannual
© Of the issue: OBSERVARE
© Of the texts: the authors

EDITORIAL BOARD

Director:
Luís Tomé
Deputy Director:
Brígida Brito

Property

Cooperativa de Ensino Universitário
Rua de Santa Marta 47, 3º
1150-293 LISBOA
NIPC: 501641238

INTERNATIONAL INDEXING

NATIONAL RECOGNITION

SCOPUS
BOC
DIALNET
BOC
SCOPUS
SCOPUS
SCOPUS
SCOPUS
SCOPUS
ANVUR

INDEXAÇÕES INTERNACIONAIS

SCOPUS
BOC
SCOPUS
SCOPUS
BOC
SCOPUS
DIALNET
SCOPUS
SCOPUS

CREDITAÇÃO NACIONAL

ANVUR

TERMS OF USE

PRIVACY POLICY

COOKIES POLICY

Logo da Fundação para a Ciência e Tecnologia

OBSERVARE 2021 - ALL RIGHTS RESERVED.

Logo da Universidade Autónoma de Lisboa
Logo da Universidade Autónoma de Lisboa
Logo da Universidade Autónoma de Lisboa